Top 10 Veelgemaakte fouten tijdens het rijexamen

Het rijexamen is een spannende gebeurtenis in het leven van elke automobilist. Het is een examen die bepaalt of je klaar bent om zelfstandig de weg op te gaan. Veel mensen voelen zich zenuwachtig en gestrest tijdens het rijexamen, wat kan leiden tot het maken van veelgemaakte fouten. In deze blog gaan we de top 10 veelgemaakte fouten bespreken die kandidaten vaak tijdens hun rijexamen maken. Maar belangrijker nog, we zullen ook tips geven over hoe je deze fouten kunt vermijden en met vertrouwen achter het stuur kunt stappen.

Neem contact op
Top 10 veelgemaakte fouten rijexamen

Fout 1: Te snel of te langzaam rijden

Dit gaat er vaak fout: Tijdens het rijexamen hebben sommige kandidaten moeite om de juiste snelheid te behouden. Ze rijden te snel om te laten zien dat ze zeker zijn van zichzelf, of juist te langzaam uit angst om fouten te maken.

 

Hoe het wel moet: Houd je altijd aan de geldende snelheidslimieten en pas je snelheid aan aan de verkeerssituatie. Rijd uiteraard niet te snel, maar wees ook niet onnodig langzaam. Rijd in een tempo dat comfortabel is en waarmee je veilig en zelfverzekerd kunt rijden. De veiligheid heeft eigenlijk altijd voorrang. Zo kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre het veiligst uitvoert als je even iets harder dan toegestaan rijdt.

Fout 2: Niet goed genoeg letten op verkeersborden

Dit gaat er vaak fout: Het niet goed opmerken of begrijpen van verkeersborden is een veelvoorkomende fout tijdens het rijexamen. Sommige kandidaten zien verkeersborden over het hoofd of weten niet wat ze betekenen.

 

Hoe het wel moet: Leer de betekenis van alle verkeersborden en let goed op tijdens het rijden. Verkeersborden geven belangrijke informatie over de weg en mogelijke gevaren. Door ze goed in de gaten te houden, kun je adequaat reageren op verkeerssituaties.

Fout 3: Onvoldoende rekening houden met het weer

Dit gaat er vaak fout: Tijdens het rijexamen negeren sommige kandidaten de weersomstandigheden. Ze passen hun rijstijl niet aan bij regen, mist, of gladde wegen.

 

Hoe het wel moet: Pas je rijstijl aan aan het weer. Rijd voorzichtiger bij slecht weer en verminder je snelheid als dat nodig is. Zorg ervoor dat je de juiste verlichting aan hebt en houd voldoende afstand tot andere voertuigen.

Fout 4: Te laat beginnen met remmen

Dit gaat er vaak fout: Sommige kandidaten wachten te lang met remmen, vooral bij het naderen van verkeerslichten of stopborden. Hierdoor moeten ze hard remmen op het laatste moment, wat gevaarlijk kan zijn.

 

Hoe het wel moet: Anticipeer op het verkeer en begin op tijd met remmen als je een stop moet maken. Dit zorgt voor een soepele en veilige vermindering van de snelheid. Wees niet bang om tijdig te remmen, ook al lijkt het stoppunt nog ver weg.

Fout 5: Kijkgedrag

Goed kijkgedrag is essentieel tijdens het rijexamen. Veel kandidaten zakken vanwege problemen met hun kijkgedrag. Het is belangrijk om bewust te zijn van hoe je je ogen gebruikt tijdens het rijden. Niet overdrijven, maar voortdurend je blik veranderen voor een totaaloverzicht. Neem de tijd voor de spiegels en wees alert zonder te haasten. Met goed kijkgedrag vergroot je je kans om te slagen en veilig de weg op te gaan.

 

Fout 6: Plaats op de weg

Vaak gaan mensen de fout in door te dicht langs geparkeerde auto’s, obstakels of fietsers te rijden. Ook wordt er niet of onvoldoende voorgesorteerd en soms worden te ruime of te krappe bochten genomen door nonchalant sturen.

 

In plaats daarvan is het belangrijk om voldoende ruimte te nemen bij het passeren van stilstaande objecten en bewegende verkeersdeelnemers, zelfs als dat betekent dat je (deels) op de andere weghelft moet komen. Zolang je de tegenliggers maar niet hindert. Veiligheid staat voorop.

Fout 7: Bijzondere verrichtingen

Maak ze niet moeilijker dan nodig is en laat je gevoel ook een beetje meespelen. Toch gaat het vaak fout, vooral wanneer mensen te veel aandacht hebben voor de auto en niet voor het verkeer om hen heen. Het ‘trucje’ dat ze hebben geleerd, lukt dan niet meer, of ze rijden met te hoge snelheid, waardoor het parkeren misgaat. Een paar keer steken is echt niet zo erg, als het maar veilig blijft.

 

Maar zo moet het wel: Blijf altijd het verkeer in de gaten houden, niet alleen vooraf even kijken. Kijkgedrag is hier essentieel. Veel oefeningen worden geleerd aan de hand van trucjes, maar het is belangrijk om niet alleen op die trucjes te vertrouwen bij het parkeren of keren. Houd het geheel in de gaten. Op die manier kun je vaak gemakkelijker correcties aanbrengen, waardoor de oefening toch goed gaat. Bij de meeste oefeningen is stapvoets al vlot genoeg. Dus, neem de tijd, houd rekening met het verkeer, en laat je niet opjagen. Met wat geduld en oefening kan iedereen deze bijzondere verrichtingen goed onder de knie krijgen.

 

Fout 8: Je probeert foutloos te rijden

Als je een klein foutje maakt, moet je niet meteen in paniek raken en denken dat je gezakt bent. Het gaat niet om de fout, maar om de manier waarop je het oplost.

 

Het is niet de bedoeling dat je een foutloze rit probeert te maken. Daarmee stel je jezelf onrealistische doelen en begin je aan een onmogelijke taak. Probeer nadat je een fout hebt gemaakt, de fout weer te vergeten en je te concentreren op de rest van de rit. Laat het los! Het is gebeurd en je kunt er niets meer aan doen.

 

Maar daarna heb je nog steeds de kans om te laten zien wat je waard bent. Geef dus niet meteen op! (De beoordeling gaat over de structuur van de hele rit en hangt slechts in een klein deel van de gevallen af van een enkel incident).

Fout 9: Geen juiste voorbereiding

Je moet zelfverzekerd voelen dat je er klaar voor bent. Zorg ervoor dat je volledige controle over het voertuig hebt. Het examen zou een formaliteit moeten zijn en geen ontmoedigende hindernis. Als je het autorijden voldoende beheerst, kun je met vertrouwen een half uur rondrijden met een examinator.

Fout 10: Onvoldoende afstand bewaren

Het is van groot belang om de beschikbare ruimte op de weg adequaat te benutten. Veel beginnende bestuurders zakken voor hun examen omdat ze niet genoeg afstand bewaren ten opzichte van fietsers of geparkeerde auto’s. Pas je positie op de weg dan ook aan wanneer dit nodig is, zelfs als je daarvoor tijdelijk op de andere weghelft moet rijden. Zolang er geen tegenliggers in zicht zijn en je elk manoeuvre aankondigt met je richtingaanwijzers, vormt dit geen probleem.

Nog meer lezen?

Hieronder vind je de laatste blogs!

Wil je vrijblijvend meer informatie ontvangen?

Rijschool Vincent Fijan heeft een aantoonbaar hoog slagingspercentage. Dankzij dit slagingspercentage is succes gegarandeerd.

"(Vereist)" geeft vereiste velden aan